Sociale innovatie als aanjager van productiviteit en concurrentiekracht

Publicatiedatum: 10-2013
Gepubliceerd in: M&O: Tijdschrift voor Management en Organisatie
Auteurs: F.A.J. van den Bosch; H.R. Commandeur; K. Heij; H.W. Volberda

Abstract:

Kan innovatie de productiviteit en concurrentiekracht vergroten? Ja, maar daar gaat iets aan vooraf. Bedrijven die nieuwe en betere producten en diensten willen aanbieden, moeten eerst hun organisatie, management en manier van werken op de schop nemen en meer samenwerken (co-creatie). Technologische innovatie alléén werkt niet; betere prestaties vereisen in de eerste plaats sociale innovatie. Oftewel: vernieuw uw dienst of product, begin bij uzelf. Innovatie geldt als een bron van vooruitgang en welvaart.

Recent onderzoek heeft aangetoond dat het succes van product- en dienstinnovatie vooral afhangt van niet-technologische innovatie oftewel sociale innovatie. Sociale innovatie omvat vier elementen: flexibel organiseren, dynamisch managen, slimmer werken en co-creatie. Het inzetten van die vier samen vergroot de technologische kennisbasis, het innovatievermogen, de productiviteit en het concurrentievermogen. Het actief bevorderen van sociale innovatie kan organisaties beslissend voordeel brengen. Meer onderzoek is nodig om Nederlandse organisaties voluit te laten profiteren van de kracht van sociale innovatie

logo-mo

Lees verder

Vind het volledige artikel door op de button te klikken