Zelfrijdende auto’s en gekweekt vlees in de wereld van morgen

Publicatie datum: 29-5-2017

Hoe ziet ons land eruit over tien jaar? En over twintig? In De Wereld van Morgen onderzoekt Jort Kelder het Nederland van de toekomst. Nederland is koploper op het gebied van innovatie; iedere dag werken er bedrijven, instituten en wetenschappers aan nieuwe technologieën om ons leven beter en gemakkelijker te maken. De Wereld van Morgen laat zien welke innovaties er in de wereld plaatsvinden en wat deze in de praktijk voor ons kunnen betekenen. Jort Kelder presenteert het programma live vanuit het Kurhaus in Scheveningen, waar ook André Kuipers live de Nederlandse Innovatie Prijs uitreikt aan het meest innovatieve bedrijf van Nederland.

Hoe ziet wonen en werken er in de toekomst uit? Wat verandert er in de gezondheidszorg? En besturen we over een aantal jaar onze eigen auto’s nog wel? De Wereld van Morgen laat spraakmakende innovaties zien die niet eens zo lang op zich laten wachten. Zo demonstreert Jort Kelder hoe een boer, met behulp van drones en zelfbesturende tractoren, zijn laarzen niet meer vies hoeft te maken om zijn beroep uit te oefenen. Ook legt Kelder uit hoe artsen met een virtuele kopie van een patiënt zonder risico’s medicijnen en operaties kunnen testen. Op de Arena Boulevard laat de presentator zich met innovatieve technieken leiden door een meute van duizenden concertbezoekers.

De Nederlandse Innovatie Prijzen
AVROTROS reikt in De Wereld van Morgen voor het tweede jaar de Nederlandse Innovatie Prijzen uit. Astronaut André Kuipers reikt de prijs uit aan het meest innovatie bedrijf van Nederland. Genomineerd voor deze prijs zijn KPN, Machinefabriek Boessenkool B.V. en digital agency Youwe. De genomineerden zijn geselecteerd op basis van de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor, onder leiding van Prof. dr. Henk W. Volberda van de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. De monitor is een onderzoek naar innovatie- en concurrentievermogen op basis van een jaarlijkse (sinds 2006) uitgevoerde landelijke enquête onder circa 10.000 Nederlandse bedrijven.

AVROTROS wil een venster zijn voor verbeelding en vooruitgang. De omroep wil een breed publiek informeren over het innoverend vermogen in Nederland en de invloed van innovatie op het dagelijks leven.

de-wereld-van-morgen

Download de PDF